timmer kran

Skogsvagn och kran för timmer och gran – hejdå skotare!

Visste du att det i regel är betydligt billigare att investera i en timmerkran i kombination med skogsvagn, än att köpa en skotare? En komplett griplastarvagn med hydraulkran kan, beroende på modell och utrustning, kosta mellan 100 000 och 500 000 kronor. En ny skotare däremot börjar ofta över miljonen och kan närma sig två miljoner med full utrustning. För mindre fastighetsägare, privata skogsbrukare och lantbrukare med egen traktor, är kombinationen kran och vagn därför inte bara relativt billig, utan också praktisk – särskilt om den befintliga traktorn redan används till andra sysslor på gården. En win-win situation utan dess råge med andra ord! Vi tar en bättre koll på kran och huggarvarn för avverkad timmer här nedan.

Kran och huggarvagn för timmer

En skogskran – ofta benämnd griplastare i branschen – är ett hydrauliskt lyftsystem avsett för att lyfta, flytta och lasta timmer eller gallringsvirke. Kranen är oftast monterad på en skogsvagn eller på ett särskilt monteringsfäste direkt på traktorn. Den består av ett teleskopiskt eller ledat bom-system med rotator och grip, vilka möjliggör exakt manövrering även i trånga eller oländiga skogsmiljöer.

Griplastaren drivs vanligtvis av traktorns hydrauliksystem, antingen direkt från traktorns kraftuttag (PTO) eller via ett eget hydraulaggregat som drivs från traktorns kraftöverföring. I kombination med en robust skogsvagn – ofta utrustad med ramstyrning och boggier – möjliggör systemet effektiv avtransport av både grovt och klenare virke från hygget till vägkant.

Systemet är modulärt och mycket flexibelt. En griplastarvagn kan anpassas efter behov genom olika kranlängder, gripstorlekar och däckalternativ. För den som inte behöver en skotare till heltid är griplastarsystemet därför ett ekonomiskt och praktiskt alternativ.

Vad är en skotare däremot?

En så kallad skotare är en specifikt konstruerad skogsmaskin, vars främsta uppgift är att hämta ut det avverkade virket från skogen och köra det till avlägg, ofta vid skogsbilväg. Maskinen är självgående och fyrhjuls- eller åttahjulsdriven med centralledsstyrning och är anpassad för tuff terräng.

Till skillnad från kombinationen traktor och skogsvagn, så är en skotare byggd uteslutande för skogsarbete. Den har ofta hytt med förarstol som kan svängas 180 grader, inbyggd kran med hög prestanda, och boggier för god terränggående kapacitet. Den höga nyttolasten, snabba hydrauliken och integrerade maskinstyrningen gör skotaren mycket effektiv – men också dyr i inköp, drift och underhåll.

För professionella skogsentreprenörer med stora volymer och behov av daglig drift är skotaren fortfarande ett oöverträffat verktyg. Men för småskogsägare eller deltidsavverkare innebär skotaren ofta en alltför hög investering.

klassisk skotare dessa skogsmaskiner är specifikt utvecklade för att transportera timmer ut från skogen det går således inte lossa någon vagn eller kran i och med att allt är i ett
Klassisk skotare – dessa skogsmaskiner är specifikt utvecklade för att transportera timmer ut från skogen, det går således inte lossa någon vagn eller kran i och med att allt är i ett.

Fördelar med skogskran och vagn gentemot skotare

Även om skotaren har en hög effektivitet, så finns där flera tekniska och ekonomiska fördelar med att välja kran och skogsvagn för att hämta upp avverkad timmer från skogen:

Lägre inköpskostnad
Kombinationen traktor + griplastarvagn kostar ofta bara en tredjedel av vad en ny skotare gör, där pratar vi en rejäl summa.

Flexibilitet
Traktorn kan användas till annat under årets övriga delar: jordbruk, snöröjning, transporter etc. Endast fantasin sätter gränserna.

Mindre markpåverkan
Lägre maskinvikt jämfört med skotare kan innebära färre allvarliga körskador, särskilt i känsliga marker.

Billiga servicekostnader
Slitage på en hydraulkran är ofta lättare och billigare att åtgärda än på en fullfjädrad skotare med flera system i drift.

Lägre driftskostnader
Ingen separat drivlina behövs för skogskranen; traktorns kraftuttag driver både hydraulik och framdrivning.

Vid gallringar, självhushållning eller mindre avverkningar är dessa fördelar särskilt tydliga.

med rätt kombination av kran skogsvagn och traktor kan man undvika sådana här tråkiga körskador som faktiskt påverkar skogen mer än man tror
Med rätt kombination av kran, skogsvagn och traktor kan man undvika sådana här tråkiga körskador, som faktiskt påverkar skogen mer än man tror!

Till vem riktar sig kranar och huggarvagnar?

Griplastarvagnar med kran, riktar sig som sagt i första hand till en bred grupp användare inom det småskaliga och mellanstora skogsbruket, där timmer av relativt lagom volym behöver transporteras. Hit hör till exempel privata skogsägare som redan har tillgång till en traktor och vill kunna hantera virke och ved på egen hand. Även deltidslantbrukare, som ofta kombinerar jordbruk med skogliga arbeten, utgör en viktig målgrupp – inte minst eftersom samma traktor kan användas till flera sysslor över året.

Fastighetsägare med skogsmark som behöver röja upp efter stormfällning, eller vill avverka ved till eget bruk, har också stor nytta av ett eget griplastarsystem. Detsamma gäller för mindre entreprenörer inom skogsbruk, som erbjuder tjänster som gallring, vedkörning eller lättare avverkning. En griplastarvagn möjliggör professionella resultat utan att kräva investeringar i fullstora skogsmaskiner.

Även fritidsskogsägare som arbetar semiprofessionellt eller ideellt i sin egen skog kan dra stor nytta av att kunna utföra åtgärder med egen utrustning. Möjligheten att slippa hyra in dyra maskintjänster och istället själv planera och genomföra arbetet i egen takt ger inte bara ekonomiska fördelar, utan också en ökad känsla av kontroll och självständighet.

Därför ska du välja kran och vagn från FTG Mowi – smidig transport av timmer!

FTG Mowi är ett av de mest välrenommerade varumärkena inom segmentet små och medelstora skogsvagnar med griplastare. Företaget, som har sina rötter i Dalsland, har utvecklat huggarvagnar och griplastare i flera decennier och står för svensk kvalitet och teknisk hållbarhet.

Det som gör Mowi särskilt intressanta är deras patenterade parallellförda kranarm – ett system som gör att gripen följer en rak bana under in- och utfällning, vilket ger ökad precision och effektivitet. Dessutom har Mowi utvecklat robusta midjestyrningar, kraftiga boggier och ett bredare sortiment än många konkurrenter.

Mowi har även ett mycket gott rykte bland användare, inte minst tack vare deras eftermarknadssupport och reservdelsförsörjning. För dig som värderar lång livslängd och svenska komponenter är Mowi ett rejält bra val.

Mowi griplastare och huggarvagn från FTG Forest här i sin föredragna miljö ute i skogen
Mowi griplastare och huggarvagn från FTG Forest – här i sin föredragna miljö ute i skogen!

Brett utbud av skogsmaskiner

FTG Mowi erbjuder ett mycket mångsidigt och tekniskt genomarbetat sortiment av griplastarvagnar och kranar som är utformade för att möta många olika behov inom smått till medelstort skogsbruk. Deras system är uppbyggt i moduler – från mindre kompaktvagnar till kraftfulla lastvagnar med drivad boggie – vilket skapar en anpassningsbar helhetslösning snarare än en enskild maskin.

Vagnsserier: från 850–1450 (även med driv)

I praktiken börjar utbudet med Mowi 850, en vagn med 9 ton lastkapacitet som standard utrustas med P25-kran (5,2 m räckvidd / 400 kg lyft) och passar mindre kompakttraktorer. För något större behov finns Mowi 1050 (10 ton, P30‑kran med 5,7 m / 450 kg), medan Mowi 1250 och 1450 (12 respektive 15 ton) är konstruerade för medelstora till krävande användare och levereras med P41/P51‑kranar (6,5 m räckvidd med 500–550 kg lyft).

Varje modell finns både som obromsad och som WD-variant med hydraulisk drift på bakaxeln – där WD‑modellerna erbjuder ökat markgrepp och reducerad risk för körskador vid körning i lerig eller kuperad terräng .

Parallellkranar: effektivitet i varje rörelse

Mowi:s största tekniska fördel är deras parallellarmsstyrda kranar – en innovativ konstruktion som möjliggör horisontell in- och utfällning i en rak bana. Detta minskar behovet av hög hydraulflöde, sänker bränsleförbrukningen och ökar precisionen. P‑serien inkluderar:

P25
5,2 m räckvidd, 400 kg lyft, 26 kNm vridmoment

P30
5,7 m / 450 kg / 31 kNm

P31T
6,7 m / 360 kg / 34 kNm

P41 / P41T
6,5 m / 500 kg / 43 kNm, med P41T i version med längre räckvidd

P51 / P51T
6,5–8,2 m räckvidd, lyftkapacitet från 350 till 580 kg, vridmoment upp till 48 kNm

P81T/P81DT
Toppmodellen med upp till 9,4 m räckvidd och vridmoment på 83 kNm

Detta ger dig som användare massor av valmöjligheter – från kompaktjobb med liten maskin till professionella uppdrag med maximal räckvidd och lyftförmåga.

Moduluppbyggda vagnar – med hög grad av flexibilitet

Varje vagn kan förses med en mängd tillbehör som anpassar funktionen till användarens behov:

– Stödlämmar för högre och jämnare lastning
– Vinsch (kran- eller manuell) – värdefull vid arbete i terräng
– Belysningspaket för mörkersäsongen
– Olika gripar och rotatorer (t.ex. CR300, CR400 med FB190‑FB260‑grepp)
– Bromssystem (skiv- eller trumbroms) för säkrare väganpassning

Dessutom är många WD-vagnar kompatibla med extrautrustning som hydrauliskt styrda boggier eller banor.

Precision och teknik — med genuin svensk kvalitet

FTG Mowi tillverkas här, i vårt avlånga land Sverige, av skogsvana ingenjörer och har erkänts med hög kvalitet, låg driftskostnad och bra andrahandsvärde. Parallellkranens låga hydraulflöde innebär att traktorn kan köras i lägre varv, vilket sparar bränsle och ger lägre ljudnivå i hytten. Konstruktionen, med lågt tyngdpunkt och robust ramstyrda vagnar, ger hög stabilitet både i terräng och vid lastning.

Ett modellutbud för allt och alla helt enkelt!

FTG Mowi:s serie täcker en bred palett av behov – från introduktionsnivå (P25 + 850-vagn, 9 ton) till arbetsintensiva operationer (P81T på 1450 WD, 15 ton) – med full flexibilitet att skräddarsy systemet efter både traktor och tänkt användningsområde. Tack vare multipla kran- och vagnskonfigurationer, låg driftskostnad, och teknisk precision, är systemet lämpligt för såväl kommersiella entreprenörer som småskaliga skogsägare.

visste du att griplastare som sitter på skotare i många fall kan kan vara detsamma som hos huggarvagnar och traktorer då pratar vi givetvis modell större vad gäller kapacitet och längd på armen
Visste du att griplastare som sitter på skotare, i många fall kan vara detsamma som hos huggarvagnar och traktorer? Då pratar vi givetvis modell större vad gäller kapacitet och längd på armen!

Bästa valet av traktor!

För att effektivt kunna använda en griplastarvagn, från exempelvis Mowi, krävs förstås en traktor som har tillräcklig effekt och hydraulisk kapacitet. För de mindre vagnarna räcker det ofta med en motoreffekt på omkring 40 till 60 hästkrafter, medan de större modellerna kräver mellan 80 och 120 hästkrafter för att arbeta optimalt. Hydraulikflödet är en annan viktig faktor och bör ligga någonstans mellan 30 och 60 liter per minut för att kranen ska kunna drivas effektivt och responsivt. Traktorns vikt spelar också en viktig roll, särskilt när det handlar om att hantera lasten från en fullastad vagn – här rekommenderas en tjänstevikt på över 3 500 kilo för modeller i mellansegmentet. För att klara av körning i branta eller blöta miljöer är fyrhjulsdrift i princip en nödvändighet. Dessutom måste traktorn ha ett fungerande kraftuttag, så kallat PTO, för att kunna driva ett separat hydraulaggregat i de fall man inte använder traktorns interna hydraulsystem.

Självklart är det också viktigt att traktorn är rätt utrustad med godkänd draganordning, ett fungerande bromssystem – antingen hydrauliskt eller med tryckluft – samt lämpliga skyddsanordningar om den ska användas i skogsmiljö där risk för skador och påfrestningar är större.

Känner du till dessa lagar och regler?

Skogsbruket styrs här i Sverige av flera lagar och föreskrifter. Några viktiga att känna till, specifikt för dig som använder timmervagn och griplastare, kan exempelvis vara:

Skogsvårdslagen (1979:429)
Reglerar återväxtplikt, föryngring och anmälningsplikt vid avverkningar över 0,5 hektar.

Terrängkörningslagen (1975:1313)
Förbjuder körning i terräng, på barmark, med motordrivna fordon om inte särskilt tillstånd finns. Skogsbruk är dock undantaget detta, i de flesta fall.

Körskador
Enligt miljöbalken kan markskador från körning klassas som miljöförstöring. Korrekt utrustning och lågt marktryck är därför viktigt.

CE-märkning
All utrustning såsom griplastare, vinsch, belysning och bromssystem ska uppfylla EU:s maskindirektiv.

Trafikbestämmelser
För transport på allmän väg krävs att vagnen är godkänd för vägtrafik, samt att traktorn har rätt draganordning och bromssystem.

Det är också viktigt att bära personlig skyddsutrustning såsom hjälm, hörselskydd och varselkläder. Vid arbete nära kran i drift krävs dessutom genomtänkta säkerhetsrutiner.

Vi summerar: Är vagn med kran ett bättre val än skotare för att frakta timmer?

För professionella skogsentreprenörer med stora volymer och höga krav på effektivitet är skotaren fortfarande ett bra val. Men för den privata skogsägaren, deltidslantbrukaren eller fastighetsägaren med egen traktor, erbjuder griplastarvagnar och kranar en toppenbra lösning: lägre kostnader, lägre markpåverkan, hög flexibilitet och god driftsekonomi.

FTG Mowi visar med sina parallellkranar och robusta vagnsystem att det går att uppnå professionell kvalitet även i det mindre skogsbruket. Med rätt traktor, rätt modellval och god förståelse för lagstiftningen kan du skapa ett hållbart, effektivt och tryggt arbetssätt i skogen – utan att behöva investera i en mångmiljonmaskin.

Så när du velar fram och tillbaka mellan att hyra in en skotare, köpa en själv eller att investera i en griplastare – tänk igenom dina behov. För många skogsbrukare räcker det långt med en vagn, en kran och en traktor för att frakta timmer i alltifrån små till medelstora volymer.

Fann du denna artikel intressant? Tipsa oss på Branschforum.com om fler ämnen att skriva om, så kanske just ditt förslag blir nästa nyhet här på hemsidan! Välkommen.